Når de mindste udfordrer – klinisk blik, test og intervention i børnefysioterapien
Om kurset
Dette kursus er for dig som børnefysioterapeut, der arbejder med spædbørn og småbørn (0–18 mdr.) og ønsker at styrke dine kliniske kompetencer. På kurset får du en dybdegående forståelse af det lille barns sansemotoriske udvikling og et mere præcist billede af, hvor bredt normalområdet egentlig er – og hvornår du bør reagere.
Vi arbejder med systematisk anamnese og klinisk ræsonnering, så du bliver skarpere på at identificere risikofaktorer og røde flag i mødet med det lille barn. Du får en praktisk introduktion til AIMS (Alberta Infant Motor Scale) og andre relevante screeningsværktøjer og lærer, hvordan de kan anvendes reliabelt og validt i praksis.
Der lægges vægt på at skærpe det kliniske blik, så du kan identificere subtile afvigelser i bevægemønstre, tonus og postural kontrol. Du lærer at planlægge og dosere intervention, differentiere mellem hands-on behandling, vejledning og klinisk opmærksomhed, og hvordan indsatsen kan justeres og progredieres i takt med barnets udvikling.
Som noget særligt vil underviserne demonstrere undersøgelse og håndtering på et rigtigt spædbarn, så du får mulighed for at se, hvordan en grundig klinisk undersøgelse udføres i praksis, herunder observation af spontane bevægelser, håndtering og vurdering af postural kontrol og motorisk kvalitet.
En vigtig del af kurset er desuden familieinddragelse og det tværfaglige samarbejde. Vi arbejder med, hvordan du bedst kommunikerer med forældre og samarbejder med sundhedsplejersker, læger og andre fagpersoner, så barnet og familien får en helhedsorienteret indsats.
Når du har gennemført kurset, vil du være klædt på til at møde det lille barn og dets familie med et skarpt klinisk blik, kunne planlægge og gennemføre en specifik og målrettet intervention samt vurdere behovet for samarbejde med andre relevante faggrupper – uanset hvilken sektor du arbejder i.
- Skærpet klinisk blik: Lær at spotte subtile motoriske strategier, variationer i tonus og tidlige tegn på afvigende postural kontrol hos spædbørn.
- Systematisk vurdering: Brug AIMS-testen og andre evidensbaserede metoder til at kvalificere din vurdering af barnets motoriske profil.
- Målrettede interventioner: Planlæg, doser og juster interventioner – hands-on, facilitering, guidning og forældrevejledning – tilpasset barnets behov og respons.
- Tværfagligt samarbejde: Styrk samarbejdet med forældre og kolleger, så indsatsen bliver sammenhængende og integreret i barnets hverdag.
- Faglig dokumentation og ledelsesværdi: Få konkrete argumenter for indsatsens effekt, som kan formidles til ledelse og kolleger.
- Netværk og faglig udvikling: Bliv en del af et netværk med erfaringsudveksling og refleksion, der understøtter din fortsatte faglige udvikling.
Kursusbevis: Du modtager kursusbevis med ECTS point efter gennemførsel af kurset
Målgruppe: Fysioterapeuter med interesse for pædiatri. Hvis ledige pladser ergoterapeuter. Kurset kræver at man har kendskab til området, hvis ikke forventes det at man læser litteratur.
Antal deltagere: Max 24 deltagere.
Kontakt: Ved behov for kontakt skriv da venligst til Marianne Schack på dspf@fysio.dk
Tilmelding: Tilmelding er bindende. Arrangementet afholdes med forbehold for nok tilmeldinger
Information om arrangementet
Dato og tid Onsdag d. 16. september 2026 kl. 08:30 til torsdag d. 29. oktober 2026 kl. 16:00
Tilmeldingsfrist Fredag d. 28. august 2026 kl. 21:00
Sted
Sundhedscenter Tårnby
Kamillevej 4. 1. sal
2770 Kastrup
Arrangør
Dansk Selskab for Pædiatrisk Fysioterapi
Tlf. +45 +4542260058
dspf@fysio.dk
Indlæser